tirsdag 28. februar 2012

Kunnskapsbløffen

10: Kunnskapsbløffen av Magnus Engen Marsdal


Som utdannet lærer var dette en bok som vekket min interesse da den kom ut i fjor, men som jeg ikke fikk tid til å lese. Nå har jeg tatt meg tid, og jeg sitter igjen med en følelse om at jeg valgte rett da jeg bestemte meg for å ikke jobbe som lærer. Det er mange grunner, selvsagt, og de er for kompliserte og innviklede til å si at denne grunnen veier tyngre enn den andre, men den endringen i skolesystemet som skjer nå, veier veldig tungt. En lærer er ikke lenger en lærer, men en byråkrat.


Da jeg lukket boken etter å ha lest siste siden, var jeg nedbrutt og trist på fremtidens vegne. Jeg hadde mest lyst å gi opp hele samfunnet, men jeg vet også at ingenting godt kommer ut av å gi opp en så viktig sak.


Det er så mye som kan og bør sies om dem som sitter på toppen av dette systemet, men i fare for å ytre ord som ingen dame burde ytre, lar jeg være. Jeg nøyer meg med å sitere fra boken: 


"Jeg er ikke lenger så sikker på at lærerne kan makte å forsvare skolen vår mot en økende råhet i samfunnsklimaet, mot en overtro på forretningslivets resultatmoral som mangler tydelig grense mot forakten for svakhet. 
Lærerne trenger flere støttespillere."






9: Journal 64 av Jussi Adler-Olsen
8: Mørk Engel av Laini Taylor
7: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children av Ransom Riggs
6: Byttet av Amanda Hocking5: Jeg vet hvem du er av Yrsa Sigurdardottir
4: Salamandergåten av Jørn Lier Horst
3: Inheritance av Christopher Paolini
2: Alle Sjelers Natt av Deborah Harkness
1: Lord of the Rings av J.R.R. Tolkien

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar