mandag 20. februar 2012

Mørk engel

8: Mørk Engel av Laini Taylor


Først vil jeg bare si at jeg skulle ønske den norske tittelen på denne boken var litt nærmere den originale: Daughter of Smoke and Bone, som er mye, mye mer passende enn Mørk Engel. Jeg har en mistanke om at de som har døpt denne boken på norsk undervurderer de norske leserne. Datter av Tåke og Bein. Lyder ikke så verst, syns jeg. Uansett... det får være nok sutring. Videre til boken:


Kort fortalt handler det om Karou. Hun er 17 år og går på kunstskole i Praha. Hun har naturlig blått hår og snakker mange språk. Og hun har bare en venninne: Zuzana, som ikke vet noe om det livet Karou egentlig lever. Når Karou ikke er på skolen, løper hun ærender for Brennstein, en kimære som samler på tenner, og det er under et av disse oppdragene hun støter på en engel som prøver å drepe henne.


Original historie. Godt fortalt. Jeg ble helt sugd inn i handligen, og ble ganske irritert (bare spør min bedre halvdel) da siste setningen på siste siden lød: "... fortsettelse følger." Så vidt jeg vet er ikke bok nummer to kommet på engelsk en gang... *skuffa!!!*






7: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children av Ransom Riggs
6: Byttet av Amanda Hocking5: Jeg vet hvem du er av Yrsa Sigurdardottir
4: Salamandergåten av Jørn Lier Horst
3: Inheritance av Christopher Paolini
2: Alle Sjelers Natt av Deborah Harkness
1: Lord of the Rings av J.R.R. Tolkien

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar