torsdag 16. september 2010

Så startet vi en blogg...

Hmm... hvordan starter man en blogg? Hva skal man skrive om, og er noen i det hele tatt interesserte i å lese om slike ting som foregår inni mitt sære hode?

Jeg har hatt lyst å prøve meg på blogging lenge, men har vel i grunnen ikke hatt peiling, så da har det blitt med tanken. Nå har jeg imidlertid dratt meg selv i nakkeskinnet og satt meg ned for å prøve.

Såh... hva skal denne bloggen handle om? Det som detter ned i hodet mitt, går jeg ut i fra, ting som interesserer meg, og som ikke klarer å holde seg på plass i hjernen min. Bøker er jo en fin ting å skrive om. Filmer, tatoveringer, drager... joda, når jeg bare får tenkt meg om, så finner jeg nok på noe.



Jeg kan jo begynne med å fortelle om bøkene mine. Jeg holder alltid på med minst seks bøker samtidig, for konsentrasjonen min er ikke alltid helt til å stole på. For tiden holder jeg på med "The princess bride", "Det ligger i blodet", "Glass houses",  "House of many ways", "Harry Potter and the goblet of fire" og "Lord of the rings". Pluss et par til som jeg ikke kommer på i farten. I tillegg skal jeg snart begynne på "Udyr". De fleste av disse har jeg lest mange ganger før. Det er en uvane jeg har... eller... det er bare det at jeg har en tendens til å bli så fryktelig glad i bøkene mine at jeg ikke vil ut av universet de forteller om. Derfor leser jeg dem om og om igjen. Når jeg leser, drømmer jeg meg vekk fra virkeligheten og all elendighet som gjennomsyrer nyhetene. Da lever jeg i en verden uten tåpelige uenigheter om hvilken gud som egentlig finnes, og om vi da har lov til å være stygge med hverandre bare fordi vi er uenige. Da lever jeg i en verden der svart er svart og hvitt er hvitt, og ingen av disse fæle gråsonene finnes, hvor man ikke helt vet hva som er riktig eller galt. Da kan jeg forsvinne inn i en verden som ikke er så komplisert og grusom, inn i en verden der jeg kan slappe av og alt er bare trygt.

Hmm... jeg forsvinner visst litt ut på viddene i blant. Men altså... bøker. Bøker er fantastisk. Man kan aldri få nok bøker. Jeg må nok innrømme at jeg leser mest fantasy og sci-fi, nettopp av grunnene jeg nevnte over. Men det hender da jeg leser andre bøker også. Senor Peregrino (æsj, jeg finner ikke sånn snirkel til å ha over n... rettskriving er en liten besettelse for meg) var en veldig fin bok. Det hender jeg leser krim også. Men det blir sjeldnere og sjeldnere. Hvis jeg vil har død og fordervelse tar jeg bare en titt på nyhetene.

Mmmm... alt dette snakket om bøker. Tror jeg må gå og finne meg en jeg kan sniffe på :)

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny blogg! Gleder meg til å følge den =)

    SvarSlett
  2. Takk takk. Vi får se hvordan det går etterhvert. Foreløpig er alt så nytt at jeg ikke vet helt hva jeg kan skrive og ikke. Men jeg kommer nok inn i det til slutt :)

    SvarSlett