tirsdag 26. oktober 2010

I'm baaack!

Da var jeg hjemme igjen fra Stockholm, og jeg hadde en veldig koselig tur, med litt mer shopping enn det kredittkortet mitt egentlig tålte... Jeg må si at Sheraton var et meget akseptabelt hotell, men det hadde for min del vært helt greit om de hadde droppet hele Stockholm Open-greien (tennis, for dem som ikke er helt opplyst på det området). Det var litt skummelt å bli møtt med et smell - elle popp, hvis man visste hva det var - og "Hi! I'm Roger Federer and I love to serve" hver gang man gikk inn i heisen. Men de hadde gode drinker i baren.

Langs vår vandring i Gamla Stan kom vi over en fantastisk liten (bitte liten, faktisk) butikk som solgte julepynt og nips og andre pynteting. For de som kjenner meg er det opplagt at jeg hadde tatt et steg inn i himmelen. Jeg har jo tidligere gitt uttrykk for skuffelse over at Disney Store ikke har filial i Stockholm, i alle fall ikke som jeg kunne finne, men i denne butikken solgte de altså Disney julepynt. Jeg slo på stortrommen og kjøpte meg hele tre figurer til å henge på juletreet: Blygen fra "Snøhvit og de syv dvergene", Dumbo og Jaq og Gus-Gus fra "Askepott". Fantastisk julepyntserie fra Enesco: "Disney traditions". Hadde vært alldeles fantastisk å ha fullt sett av dvergene, men jeg aner ikke om de selger dem noen steder her i Norge, og har enda ikke klart å finne en nettbutikk som selger dem en og en. De er dessverre såpass dyre at jeg ikke kan kjøpe alle på en gang.

Jaq og Gus-Gus

Blygen

Dumbo
De hadde mange andre figurer som jeg godt kunne tenke meg. Cogsworth og Lumiere fra "Skjønnheten og Udyret", for eksempel. Denne filmen, klassiker nummer 30, har forresten blitt gitt ut på ny på dvd nå. Hurra. Gjett hva Synnøve ønsker seg... denne gangen skal jeg faktisk klare å gå til anskaffelse av et eksemplar - ikke vente til den ikke lenger er på markedet, slik jeg gjorde forrige gang... Og Timmy Gresshoppe...



Hmm... noen vil kanskje påstå at jeg har et usunt forhold til Disney, men sammenlignet med det som sendes av tegnefilmer og barneprogrammer nå om dagen, er Disney å foretrekke. Big time! (Hvor gammel høres jeg ut nå?) Må innrømme at jeg er mest glad i de filmene som kom før "Pocahontas" (1995), men det er jo noen av de nyere klassikerne som er verdt å se, som "Lilo & Stitch", "Sjørøverplaneten" og "Min bror bjørnen". Og den aller siste, "Prinsessen og frosken", var jo ikke å forakte, den heller. Men ikke spør meg om en favorittfilm, for det klarer jeg ikke å velge. Kommer helt an på dagsformen. "Robin Hood" er jo et mesterverk, og "Bambi" så klart, men den jeg husker best fra da jeg var liten, og ventet mest på at den skulle komme på DVD var Fantasia fra 1940. Fantastiske animasjoner og nydelig musikk. At den er så lite kjent som den er, ja det er intet mindre enn en skam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar